lunes, 27 de febrero de 2017

Saucha, la pureza. No juzgues, no critiques, no le quieras mal a nadie.

Hoy escribo en castellano porque quiero llegar a más gente y porque me apetece.

Hoy quiero hablaros de Saucha, la pureza, el primer niyama, a raíz de cosas que me he encontrado a lo largo de los últimos días. Ayer me encontré un comentario bastante desafortunado en uno de mis videos en Youtube. El video en cuestión es un tutorial para hacer nadi Sodhana Pranayama y lo publiqué hace casi un año. Aparentemente, mi gran crimen fue publicarlo en catalán. El comentario en cuestión dice, literalmente: "porque no habla español?", así con sus faltas de ortografía también. Esas palabras me han molestado, y lo primero que me ha venido a la cabeza ha sido "¡porque en mi día a día hablo en catalán!" No voy a entrar en debates lingüísticos y/o políticos (eso ya lo he hecho en mi Facebook personal), pero esta persona, en vez de ignorar el vídeo porque no lo entendía, y elegir cualquiera de todos los tutoriales similares que existen en castellano, ha decidido juzgarme por hablar mi idioma y poner un "no me gusta", a modo de castigo, supongo. Me pregunto si hace lo mismo cada vez que encuentra un vídeo en un idioma que no habla.

Por poneros otro ejemplo, a mi gran amiga yogui virtual @mintyogini el otro día le dejaron un comentario de índole similar en una de sus publicaciones en Instagram. Algunos ya la conocéis y sabéis que es musulmana y usa hijab (el velo islámico) en todas sus fotos. Una chica de nacionalidad española le dijo literalmente "Se te ven los tobillos", a modo sarcástico y con intención claramente de ataque hacia su indumentaria. Me imagino que esta chica dejó ese comentario creyendo que lo hacía en un arrebato de feminismo ejemplar, aunque en realidad estaba haciendo todo lo contrario. ¿Cómo puedes ser feminista y a la vez juzgar a una mujer por cómo se viste? ¿Acaso eres más libre por ir desnuda? Si una mujer se hace una foto de yoga en ropa interior, es una mujer liberada y moderna, pero si otra decide ser más recatada por principios y por elección propia, es una sometida, una reprimida y merece que la juzguemos. Menudo doble rasero, ¿no? Bueno, pues tampoco, a la pobre Kino MacGregor la amargan contantemente y la llaman de todo menos bonita por hacer su práctica de Ashtanga en top y shorts. Si eres feminista, defiende a tus hermanas mujeres, no las apedrees, eso para empezar.

Podría pasarme horas discutiendo también sobre esto: política, religión, lingüística, independentismo, sexismo, capitalismo... y no acabaríamos nunca. No quiero escribir sobre esto, sólo quiero usarlo para destacar la importancia de Saucha, la pureza.

Saucha es uno de los Niyamas que Patanjali describió en los Yoga Sutras. Recordad que los niyamas son los principios que nos sugieren cómo deberíamos relacionarnos con nosotros mismos, pero nunca desde un punto de vista moralista. Saucha se traduce como "pureza, limpieza" y se puede interpretar de diferentes maneras. A un nivel literal y físico, se refiere a la higiene y limpieza tanto de la propia persona como de nuestro entorno. Si quieres ser un buen yogui y ser feliz, te sugiero que intentes cuidarte un poco: mantén una buena higiene personal, aliméntate bien con comida sana, usa técnicas de depuración (kriyas) y no seas descuidado con tu entorno. La pureza trae armonía y la armonía atrae más armonía a tu vida. Es mucho más fácil concentrarte en tu práctica y la meditación y relajar tu mente si todo está limpio y ordenado que viviendo en el caos absoluto y la mugre.

No obstante, en un sentido más metafórico, saucha también se refiere a la pureza de pensamientos, de intenciones y de palabras. Qué rápidos somos juzgando a los demás cuando nunca nos hemos encontrado en su situación. Qué fácil es criticar a alguien y escudarse en el anonimato y distancia que nos brinda internet. Muchos seguramente os preguntáis qué conseguís siendo puros de palabra, mente y corazón. Pues tenéis mucho que ganar y poco que perder. Cuando juzgas o criticas a alguien, en realidad estás proyectando toda esa rabia, odio y rechazo hacia ti mismo. Mueves una energía muy negativa a tu alrededor que no sólo hiere a otras personas, sino también a ti mismo. Piénsalo. Cada vez que te enfadas con alguien y le criticas, se activan emociones negativas y notas un fuego por dentro que te va quemando. ¿Sí o no? Qué te hace pensar que esas emociones no te están intoxicando? Esa misma rabia, odio o rechazo empieza por envenenarte a ti y luego envenena tu entorno. ¿Acaso quieres ser una de esas personas tóxicas de las que todo el mundo quiere alejarse? ¿Te has planteado si tú eres una de esas personas tóxicas? Exacto.

Y lo mismo ocurre cuando mientes, engañas y utilizas a la gente para conseguir tus objetivos. Todas estas palabras, acciones e intenciones negativas te hacen cargar un lastre. No estás siendo puro y te estás alejando de tu verdadera esencia. Empieza por pensártelo dos veces antes de criticar, juzgar a alguien o decirle cualquier cosa: ¿esta persona me está haciendo algún mal con su comportamiento?¿Le voy a causar un dolor innecesario con mis palabras? ¿Lo que le digo se lo digo por su bien o con el fin de hacerle sentir mal? ¿Voy a sentirme mejor persona después de decir todo eso? ¿Tengo derecho a juzgar a una persona por vestirse de cierta manera, adorar a cierto dios, tener cierta tendencia sexual o hacer lo que hace si ella es feliz haciendo todo eso y además no le hace daño a absolutamente a nadie siendo como es?

El mundo sería un lugar mucho mejor si dejáramos de meternos en la vida de los demás. ¿Qué tal un poco de "vive y deja vivir"? O como dice Extremoduro: "Ama, ama y ama y ensancha el alma". Os dejo esta magnífica cita de Gandhi, que vendría a ser un resumen de lo aquí explicado:

Keep your thoughts positive
because your thoughts become your words.
Keep your words positive
because your words become your behavior.
Keep your behavior positive
because your behavior becomes your habits.
Keep your habits positive
because your habits become your values.
Keep your values positive
because your values become your destiny. Mohandas Karamchand Gandhi, Indian Political And Spiritual Leader

Que en castellano más o menos sería:  
"Cuida tus pensamientos, porque se convertirán en tus palabras. Cuida tus palabras, porque se convertirán en tus actos. Cuida tus actos, porque convertirán en tus hábitos. Cuida tus hábitos, porque se convertirán en tu destino."

Om Shanti. Paz en tus intenciones, paz en tus acciones y paz en tus palabras.

Nota: Este mes en Yoga Ashram de Caldes de Montbui trabajamos precisamente Saucha y una de las cosas que van incluídas es la limpieza de estómago e intestinos. A final de mes aprenderé estos kriyas, ya os mantendré informados, ya que mi intención es hacer otro post sobre eso.

sábado, 28 de enero de 2017

Un any de Mama Irya. Balanç del meu primer any a les xarxes.


(Versión castellana más abajo)

Avui és 28 de gener de 2017 i tot just fa un any que vaig començar aquest bloc. Un bloc que va engegar amb moltes ganes i energia i que s'ha anat apagant de mica en mica per falta de temps, tot i que no s'ha perdut pas la il·lusió del principi. Sou poquets els que em llegiu, però hi sou, i per a mi això val un món. El meu objectiu no ha estat mai fer-me famosa ni rica, i la veritat, crec que encara que ho intentés tampoc ho aconseguiria. El meu objectiu sempre ha estat compartir les meves experiències amb el ioga i com visc el dia a dia intentant compaginar la meva pràctica amb la maternitat. Aquest no ha estat mai un bloc de maternitat o de ioga per a mares, sinó un bloc d'una mare yoguini. Vaig triar aquest nom perquè són les dues coses que defineixen la meva vida en aquest moment: sóc mama i sóc Irya Devi, i una cosa no pot anar sense l'altra.


En un any el meu pas per les xarxes ha evolucionat molt: vaig passar de tenir només el bloc a obrir una pàgina de Facebook (Mama Irya. La mama yoguini. Feu-hi una ullada i seguiu-me ;-)) a reprendre l'activitat al meu compte d'Instagram, que tenia abandonat des del segon embaràs. Ara per ara el que més m'està ocupant és Instagram, ja que ha resultat ser una plataforma ràpida i molt eficaç per a connectar amb yoguis a nivell nacional i internacional. Tampoc tinc una legió de seguidors allà (m'estic apropant als 1000), però estic establint una relació molt especial amb molts d'ells. El fet de tenir aquest compte d'Instagram m'ha obert la porta a anar a esdeveniments com la Masterclass de Mango, i aquest esdeveniment m'ha permès conèixer gent preciosa que a la seva vegada m'ha obert la porta a anar a més masterclasses, tallers i sessions vàries. He participat en reptes i sorteigs, alguns dels quals els he guanyat (amb els conseqüents premis), he participat en actes benèfics, he escrit articles, he escrit reviews sobre productes que m'han regalat, etc, etc. Durant tot aquest any he hagut de justificar perquè escric un bloc  i si en trec res, amb dues connotacions. La primera volent dir que quina xorrada és  això d'escriure un bloc si no em paguen i la segona insinuant que sóc una mala yogui i com acusant-me de voler-me fer "autobombo". La conclusió a la que he arribat és que la gent sempre criticarà tot el que facis, així que fes el que a tu et sembli.

Imatge de la Masterclass Gaudium Vita. Foto de Shambhala barcelona
 
Curiosament, però, el més gran que m'enduc d'aquest primer any és la gent. Estic coneixent a gent meravellosa a través de Facebook i Instagram, he passat a formar part de una gran comunitat yogui virtual. És gent bonica que comparteix la seva sadhana (pràctica) i es recolzen i s'animen les unes a les altres. Però com no podia ser d'una altra manera, també Instagram té un costat ben fosc.

En moltes ocasions us he parlat de l'obsessió pel consumisme i el materialisme que hi ha a les xarxes (i en la nostra societat en general) i per desgràcia, això abunda a Instagram. És tot com una gran plataforma que les marques utilitzen per bombardejar-te dia sí i dia també amb productes que no necessites. I no només les marques, la gent també. Molts ja coneixeu el que opino de ser yogui i passar-te el dia promocionant productes...

També hi ha gent indesitjable, amb un ego extraordinàriament gran que es fa dir yogui però a la pràctica fan coses molt poc yoguis, com el maleït follow-unfollow que, sentint-ho molt, m'amarga l'existència. Es tracta de gent que creuen que per ser guai han de tenir milers i milers de seguidors però ells segueixen a quatre gats perquè això és signe d'exclusivitat. Es passen la vida seguint gent a la xarxa per aconseguir que els segueixin també per simpatia. Un cop tenen el teu "follow", et deixen de seguir. Mai els ha interessat res del que publiques, només estan interessats en el seu enorme i monstruós ego, que només es preocupa de fer que el seu súmero de seguidors creixi i creixi i creixi. Perdoneu, però, des de quan la teva vàlua com a persona depèn del número de persones que fan click a una foto teva? És realment desmotivador veure com hi ha gent que penja fotos i textos encoratjadors, plens de sentit i grans missatges i només tenen 300 seguidors, quan hi ha gent que penja una foto en roba interior i posa una frase del tipus: "Bon dissabte" i els segueix 10.000 persones. Res en contra del que publica la gent, cadascú és lliure de fer servir la xarxa com vulgui. L'interrogant el poso sobre aquesta gent que hi posa m'agrada. Bon dissabte i un cul t'inspiren? Wow. Una de vegades té ganes d'enviar Instagram a pastar fang, i de fet m'ho plantejo amb certa freqüència. Però cada vegada que penso que seria millor que ho deixi trobo un motiu per seguir-hi: una menció en la publicació d'una persona que admires, un comentari encoratjador o motivador, una persona totalment desconeguda que et demana que segueixis publicant perquè els inspires... Wow! Això ha estat el més fort que m'han dit mai: "inspires". Saber que amb les teves vivències, paraules o idees pots ajudar a una sola persona a trobar el seu camí val molt més que tots els seguidors del món.
Gent bona i dolenta en trobaràs a qualsevol lloc: al món real i a les xarxes, només has de saber posar els filtres adequats. Hi ha molta gent desconeguda mereixedora de ser llegida i molta gent famosa que no inspira. Fem bon ús de les xarxes. Busquem allò que ens motiva i ens inspira i evitem allò que trobem frívol i superficial. Si busques el yoga autèntic a internet, el pots trobar, només has de parar atenció. No alimentis la superficialitat i la frivolitat. 

Per a celebrar aquest primer any de yoga virtual i els meus imminents 1000 followers a IG, m'he aliat amb la meva mestra Swamini Danda i estem preparant un petit sorteig en el que ens encantaria que hi partissipéssiu. Us mantindré informats. Mentrestant, moltes gràcies per formar part de meva família yogui virtual.

Om Shanti.

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Hoy es 28 de enero de 2017 y justo hace un año que empecé este blog. Un blog que arrancó con muchas ganas y energía y que se ha ido apagando poco a poco por falta de tiempo, aunque no se ha perdido la ilusión del principio. Sois poquitos los que me leéis, pero estáis ahí y para mí eso vale un mundo. Mi objetivo no ha sido nunca hacerme famosa ni rica, y la verdad, creo que aunque lo intentara tampoco lo conseguiría. Mi objetivo ha sido siempre compartir mis experiencias con el yoga y como vivo el día a día intentando compaginar mi práctica con la maternidad. Este no ha sido nunca un blog de maternidad o de yoga para madres, sinó el blog de una madre yoguini. Elegí este nombre porque son las dos cosas que definen mi vida en este momento: soy mamá y soy Irya Devi, y una cosa no puede ir sin la otra.



En un año mi paso por las redes ha evolucionado mucho: pasé de tener sólo el blog a abrir una página de Facebok (Mama Irya. La mama yoguini. Echadle un vistazo y seguidme ;-)) a retomar la actividad en mi cuenta de Instagram, que tenía abandonada desde mi segundo embarazo. Ahora mismo lo que más me ocupa es Instagram, ya que ha resultado ser una plataforma rápida y muy eficaz de conectar con yoguis a nivel nacional e internacional. Tampoco tengo una legión de seguidores allí (me estoy acercando a los 1000), pero estoy estableciendo una relación muy especial con muchos de ellos. El hecho de tener esta cuenta de Instagram me ha abierto las puertas a acontecimientos como la Masterclass de Mango, y este acontecimiento me ha permitido conocer a gente preciosa, que a su vez me han abierto las puertas a participar en más masterclasses, talleres y sesiones varias. He participado en sorteos y retos (algunos los he ganado, con sus correspondientes premios), he participado en actos benéficos, he escrito artículos, he escrito reviews de productos que me han regalado, etc, etc. Durante este año también he tenido que justificar porqué escribo un blog y si saco nada de ello, con dos connotaciones. La primera queriendo decir que  menuda chorrada es eso de escribir un blog si no me pagan y la segunda insinuando que soy una mala yogui y como acusándome de darme autobombo. La conclusión a al que he llegado es que la gente siempre criticará todo lo que hagas, así que haz lo que a ti te parezca.


Imagen de la Masterclass de Gaudium Vita. Foto de Shambhala Barcelona
Curiosamente, lo más grande que me llevo de este primer año en las redes es la gente. Estoy conociendo a gente maravillosa a través de Facebook e Instagram, he pasado a formar parte de una gran comunidad yogui virtual. Es gente bonita que comparte su sadhana (práctica) y se apoyan y animan las unas a las otras. Pero como no podía ser de otra manera, también Instagram tiene un lado oscuro.


En muchas ocasiones os he hablado de la obsesión por el consumismo y el materialismo que hay en las redes (y en nuestra sociedad en general) y por desgracia, esto abunda en Instagram. Es como una gran plataforma que las marcas utilizan para bombardearte día sí y día también con productos que no necesitas. Y no sólo las marcas, la gente también. Muchos ya conocéis lo que opino sobre ser yogui y pasarte el día promocionando productos...



También hay gente indeseable, con un ego extraordinariamente grande que se hace llamar yogui pero en la práctica hace cosas muy poco yoguis, como el maldito follow-unfollow que, sintiéndolo mucho, me amarga la existencia. Se trata de gente que cree que para ser guay tienen que tener miles y miles de seguidores pero ellos siguen sólo a cuatro gatos porque eso es signo de exclusividad. Se pasan la vida siguiendo a gente por la red para conseguir que les sigan a ellos también por simpatía. En cuanto tienen tu "follow", te dejan de seguir. Nunca les ha interesado nada de lo que publicas, sólo están interesados en su enorme y monstruoso ego, que sólo se preocupa de hacer que su número de seguidores crezca, crezca y crezca. Perdonad pero ¿desde cuándo tu valía como persona depende del número de gente que hacen clic en una foto tuya? Es realmente desmotivador ver como hay gente que cuelga fotos y textos empoderadores, llenos de sentido y grandes mensajes y que sólo tienen 300 seguidores, cuando hay gente que cuelga una foto en ropa interior y pone una frase del tipo "Feliz sábado" y les siguen 10.000 personas. Nada en contra de lo que publica la gente, cada uno es libre de usar la red como le da la gana. El interrogante lo pongo sobre esa gente que pone un "me gusta". ¿"Feliz sábado" y un culo te inspiran? Wow. Una a veces tiene ganas de mandar Instagram a tomar viento fresco, y de hecho me lo planteo con cierta frecuencia. Pero cada vez que pienso que sería mejor que lo deje, encuentro un motivo para seguir: una mención en la publicación de una persona a quien admiras, un comentario motivador, una persona totalmente desconocida que te pide que sigas publicando porque les inspiras... ¡Wow! Eso ha sido lo más fuerte que me han dicho jamás: "inspiras". Saber que con tus vivencias, palabras o ideas puedes ayudar a una sola persona a encontrar su camino vale mucho más que todos los seguidores del mundo.

Gente buena y mala la encontrarás en todas partes: en el mundo real y en las redes, sólo tienes que saber poner los filtros adecuados. Hay mucha gente desconocida merecedora de ser leída y mucha gente famosa que no inspira. Hagamos un buen uso de las redes. Busquemos aquello que nos motiva y nos inspira y evitemos lo que consideramos frívolo y superficial. Si buscas el yoga auténtico en internet, lo puedes encontrar, sólo tienes que prestar atención. No alimentes la superficialidad y la frivolidad. 

Para celebrar este primer año de yoga cirtual y mis inminentes 1000 followers en IG, me he aliado con mi maestra Swamini Danda y estamos preparando un pequeño sorteo en el que nos encantaría que participáseis. Os mantendré informados. De mientras, muchas gracias por formar parte de mi familia yogui virtual.

Om Shanti.








miércoles, 28 de diciembre de 2016

Les mames yoguinis també es desesperen.

(Ve más abajo para leer la versión en castellano)

Últimament tinc el bloc bastant abandonat, i no és pas fer falta de idees, sinó per falta de temps. Sempre penso: "buah, m'encantaria escriure un article sobre això" o "podria gravar una classe completa en video sobre això", però és impossible. Amb la feina, la casa i els nens no puc fer res de tot això. A dures penes trobo temps per a la meva pròpia pràctica, per no dir que no en trobo, com podria trobar temps per escriure res? I a mida que el meu fill petit va fent-se gran, cada vegada és més difícil. Durant les últimes setmanes m'he estat centrant més en les meves publicacions a Instagram, ja que és una plataforma bastant més ràpida per a connectar amb la gent i en definitiva, per a desforgar-me quan ho necessito. Aquesta publicació resumiria bastant el moment en que em trobo ara.


(English version in comments) Saludo a la luna en buena compañía. Ayer os conté que tuve una práctica maravillosa y productiva, ya que mi pareja se llevó a los niños de paseo. Pues bien, siguiendo en la línea de las publicaciones #behindthescenes, os dejo esta imágen. Mi práctica muchas veces no puede ser diaria debido a que tengo que hacer cosas de madre y muchas veces es simplemente porque mi hijo pequeño está por el medio y se me echa literalmente encima mientras grita "teta, teta!". Siempre hablo de aprovechar y trabajar "pratyahara", la abstracción de los sentidos, manteniendo la mente centrada en la práctica, pero la verdad es que cuando tienes a alguien que te empieza a dar golpecitos, te tira de sirsasana o directamente intenta arrancarte la camiseta para poder mamar la concentración es nula. Me acabo sentando, frustrada, en la esterilla, con mi hijo en brazos y viendo como se me pasa la mañana. No es que no me guste pasar las mañanas con él, para nada, me encanta! Pero necesito espacio para mi, para seguir funcionando y respirar. Echo de menos mi práctica diaria, cuando meditaba, y practicaba asanas y pranayama como mínimo 6 veces por semana. Ahora doy gracias si consigo hacer 3 saludos al sol mal hechos. Pero cada cosa a su tiempo. Paciencia. #moonsalutation #anjaneyasana #lowlunge #backbend #progress #heartopening #yogachallenge #asana #yoga #yogi #yogini #yogamom #yogamum #practice #yogapractice #practicepracticepractice #practiceandalliscoming #yogaeverywhere #yogaeveryday #yogaeverydamnday #morningpractice #instayogis #instayoga
Una foto publicada por Irya Devi (Rosa Sánchez) (@irya_devi) el


Com a mare, vull estar amb els meus fills. Com a yogui, vull temps de pràctica, i com a persona, necessito descansar i tenir estones de no fer res. Exacte, sabeu què desitjo més? Avorrir-me. Des de juliol de 2012, que és quan va néixer la meva filla gran, que no he tingut ni 5 minuts per a avorrir-me. Sempre s'han de fer coses, sempre hi ha alguna cosa per netejar, per cuinar, pendent de fer a la feina, una pràctica de ioga mig decent que el teu cos i ment demanen desesperats des de fa setmanes i fills que volen de la teva atenció. Doncs això: vols cuinar, vols netejar, vols jugar amb els teus fills, vols meditar, vols fer asanes, vols dormir... vols fer moltes coses però al final no acabes fent res. I et desesperes, i et poses nerviosa, t'estresses i et poses de mala lluna i ho pagues amb tothom. La pilota es va fent gran i més gran. I et diuen: "Ets, mare, és normal. Tingues paciència, que ja passarà". Sí ja passarà, però mentrestant, portes literalment 4 anys i mig dormint una mitja de 5 hores per nit i a més a més, intermitents. I et diuen (com és el cas d'una persona fanàstica que he conegut a instagram):"El yoga és molt més que pràctica i meditació, el yoga està en totes les coses de la vida. Mentre donis el pit al teu fill, centra't en practicar la respiració conscient". Ei, aquest és un consell fabulós i fa literalment anys que intento posar-lo en pràctica, però aquells que coneixeu els meus fills, en especial el petit, sabreu que això és impossible. En Pau fa literalment tombarelles mentre mama, em pessiga els mugrons, m'esgarrapa i em fa patades. A qui aconsegueixi practicar al respiració conscient en aquestes circumstàncies li dono un premi i li demano que si us plau m'expliqui el truc. Quan jo veia la meva mestra meditant plàcidament mentre li donava el pit a la seva filla jo al·lucinava i pensava "Wow! M'encanta! Jo faré el mateix!" Meeeeeec, incorrecte! Ja t'agradaria, maca. Té, et donem uns fills nerviosos i mogudets perquè no puguis ni seure en la mateixa postura durant tres minuts. 

Vol dir tot això que us he estat enganyat durant tot aquest 2016 amb les meves publicacions i fotos precioses de la Mama Yoguini? No pas. Hi ha temporades en les que he aconseguit compaginar moltes coses: pràctica, feina, maternitat i bloc i també hi ha temporades, com aquesta que estic passant, que no tinc temps ni de posar rentadores. Ei, literalment. Només poso rentadores si sé del cert que després podré estendre la roba, i per desgràcia, això no acostuma a passar. Però com pot ser que no tingui temps d'estendre la roba si em passo tot el matí a casa? Em passo el matí a casa però normalment me'l passo atenent el meu fill petit. Us he dit ja que no para quiet? Si vaig al lavabo, en aquesta estona li dóna temps de trencar un calaix de la cuina, buidar-me dos armaris, pintar-me una paret del menjador i intentar ficar els dits a un endoll. I de veritat que no exagero, pregunteu-li a qualsevol que conegui en Pau. No li puc treure l'ull de sobre, perquè perilla ell, perilla el gat i perilla la integritat de la meva llar. Respiració conscient? M'encantaria! Ham So, Ham So. Just Keep Swimming! Hakuna Matata! Ja he provat tots els mantres. De tant en tant el cos diu prou i peta. Per molt yogui que siguis, per molt hippie flower power que vulguis ser. Ets dona (o home), ets mare (o pare), ets un ésser humà i tens un límit. Respira, respira. Inhala pau i exhala estrès.

Ei, i fins i tot quan arribes a aquest punt de desesperació penses: no passa res, és passatger, tot millorarà. I sabeu què? Que és veritat. Tot passarà i tot millorarà, i arribarà un dia que quan t'aturis uns instants a respirar te n'adonaràs que el món sempre es mou molt ràpid, que sempre hi ha les mateixes coses al teu voltant, però el que canvia és la forma en que tu te les prens. 

Potser porto moltes setmanes d'estrès i cansament, però si faig balanç, puc dir que aquest últim any ha estat fantàstic: els meus fills estan creixent sans i feliços, estic escrivint aquest bloc (que llegeix poqueta gent, però molt fidel), he obert els meus horitzons yòguics i he començat a especialitzar-me en Vinyasa Yoga i inclús a donar classes, m'he tret el carnet de socorrista, he començat a ser més activa a les xarxes socials, la qual cosa m'ha ajudat a conèixer un munt de gent fantàstica, a guanyar sorteigs, reptes i assistir a esdeveniments yoguis. Encara que passo per uns moments d'estrès, no oblido com he arribat aquí i en dóno gràcies. És primordial mantenir la ment positiva.

He escrit aquest article per a totes aquelles persones, especialment mares yoguinis, que de tant en tant se senten desbordades. Noies, no esteu pas soles. Seguiu nedant i que tingueu un feliç 2017 ple de joia i hores de son.

Om Shanti.

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Versión en castellano 

Últimamente tengo el blog bastante abandonado y no es por falta de ideas, sino por falta de tiempo. Siempre pienso :"Buah, me encantaría escribir un artículo sobre esto" o "podría grabar una clase completa en vídeo sobre esto", pero es imposible. Con el trabajo, la casa y lso niños no puedo hacer nada de eso. A duras penas encuentro tiempo para mi propia práctica, por no decir que no encuentro tiempo ni para eso, así que ¿cómo podría encontrar tiempo para escribir nada? Y a medida que mi hijo pequeño va creciendo, cada vez me es más difícil. Durante las últimas semanas me he estado centrando más en mis publicaciones en Instagram, ya que es una plataforma bastante más rápida para conectar con la gente y, en definitiva, para desahogarme cuando lo necesito. Esta publicación resumiría bastante bien el momento en el que me encuentro ahora.

(English version in comments) Saludo a la luna en buena compañía. Ayer os conté que tuve una práctica maravillosa y productiva, ya que mi pareja se llevó a los niños de paseo. Pues bien, siguiendo en la línea de las publicaciones #behindthescenes, os dejo esta imágen. Mi práctica muchas veces no puede ser diaria debido a que tengo que hacer cosas de madre y muchas veces es simplemente porque mi hijo pequeño está por el medio y se me echa literalmente encima mientras grita "teta, teta!". Siempre hablo de aprovechar y trabajar "pratyahara", la abstracción de los sentidos, manteniendo la mente centrada en la práctica, pero la verdad es que cuando tienes a alguien que te empieza a dar golpecitos, te tira de sirsasana o directamente intenta arrancarte la camiseta para poder mamar la concentración es nula. Me acabo sentando, frustrada, en la esterilla, con mi hijo en brazos y viendo como se me pasa la mañana. No es que no me guste pasar las mañanas con él, para nada, me encanta! Pero necesito espacio para mi, para seguir funcionando y respirar. Echo de menos mi práctica diaria, cuando meditaba, y practicaba asanas y pranayama como mínimo 6 veces por semana. Ahora doy gracias si consigo hacer 3 saludos al sol mal hechos. Pero cada cosa a su tiempo. Paciencia. #moonsalutation #anjaneyasana #lowlunge #backbend #progress #heartopening #yogachallenge #asana #yoga #yogi #yogini #yogamom #yogamum #practice #yogapractice #practicepracticepractice #practiceandalliscoming #yogaeverywhere #yogaeveryday #yogaeverydamnday #morningpractice #instayogis #instayoga
Una foto publicada por Irya Devi (Rosa Sánchez) (@irya_devi) el

Como madre, quiero estar con mis hijos. Como yogui, quiero tiempo para mi práctica, y como persona, necesito descansar y tener ratos para no hacer nada. Exacto. ¿Sabéis qué es lo que más deseo? Aburrirme. Desde julio de 2012, que es cuando nació mi hija mayor, no he tenido ni cinco minutos para aburrirme. Siempre se tienen que hacer cosas, siempre hay algo que limpiar, que cocinar, pendiente de hacer en el trabajo, una práctica de yoga medio decente que tu cuerpo y tu mente piden desesperados desde hace semanas e hijos que piden tu atención. Pues eso: quieres cocinar, quieres limpiar, quieres jugar con tus hijos, quieres meditar, quieres hacer asanas, quieres dormir... quieres hacer muchas cosas pero al final no haces nada. Y te desesperas, te estresas, te pones de mala leche y lo pagas con todo el mundo. La pelota se va haciendo grande y más grande. Y te dicen: "Eres madre, es normal. Ten paciencia que ya pasará." Sí, ya pasará, pero de mientras llevas literalmente 4 años y medio durmiendo una media de 5 horas por noche, y además intermitentes. Y te dicen (como es el caso de una persona fantástica que he conocido en Instagram): "El yoga es mucho más que práctica y meditación, el yoga está en todas las cosas de la vida. Mientras des el pecho a tu hijo, céntrate en practicar la respiración consciente." ¡Joder, qué razón tiene esta chica! Ey, este es un consejo fabuloso y hace literalmente años que intento ponerlo en práctica, pero aquellos que conocéis a mis hijos, en especial al pequeño, sabréis que es imposible para mi. Pau da literalmente volteretas mientras mama, me pellizca los pezones, me araña y me da patadas. A quien consiga practicar en estas circunstancias le doy un premio y le pido que por favor me cuente el truco. Cuando veía a mi maestra dándole el pecho a su hija yo alucinaba y pensaba "¡Wow!¡Me encanta! ¡Yo haré lo mismo!" Meeeeeeeec, ¡incorrecto! Ya te gustaría, maja. Toma, te damos dos hijos nerviosos y moviditos para que no puedas ni sentarte en la misma postura durante tres minutos seguidos.

¿Significa todo esto que os he estado engañando durante todo el 2016 con mis publicaciones y fotos preciosas de la Mamá Yoguini? Para nada. Hay temporadas en las que he conseguido compaginar muchas cosas: práctica, trabajo, maternidad y blog y también hay temporadas como esta que estoy pasando ahora, que no tengo tiempo ni para poner lavadoras. Ey, literalmente. Sólo pongo lavadoras si sé seguro que voy a poder tender la ropa después y, por desgracia, eso no suele ocurrir. ¿Pero cómo puede ser que no tenga tiempo de tender la ropa si me paso la mañana en casa? Me paso la mañana en casa pero normalmente me la paso atendiendo a mi hijo pequeño. ¿Os he dicho ya que no para quieto? Si voy al baño, en ese ratito le da tiempo de romper un cajón de la cocina, vaciarme dos armarios, pintarme una pared del comedor e intentar meter los dedos en un enchufe. Y de verdad que no exagero, preguntadle a cualquiera que conozca a Pau. No le puedo quitar el ojo de encima porque peligra él, peligra el gato y peligra la integridad de mi casa. ¿Respiración consciente? ¡Me encantaría! Ham So, Ham So. Just keep swimming! Hakuna Matata! Ya he probado todos los mantras. De vez en cuando el cuerpo dice basta y peta. Por muy yogui que seas, por muy hippie flower power que quieras ser. Eres mujer (u hombre), eres madre (o padre), eres un ser humano y tienes un límite. respira, respira. Inhala paz exhala estrés.

Ey, e incluso cuando llegas a este punto de desesperación piensas: no pasa nada, es pasajero, todo merjorará. ¿Y sabéis qué? Pues que es verdad. Todo pasará y todo mejorará, y llegará un día que cuande te pares unos instantes a respirar te darás cuenta de que el mundo siempre se mueve muy rápido, que siempre hay las mismas cosas a tu alrededor, pero lo que cambia es la forma en que tú te las tomas.

Puede que lleve muchas semanas de estrés y cansancio, pero si hago balance, puedo decir que este último años ha sido fantástico: mis hijos están creciendo sanos y felices, estoy escribiendo este blog (que lee muy poquita gente, pero muy fiel), he ampliado mis horizontes yoguis y he empezado a especializarme en Vinyasa Yoga e incluso a dar clases; me he sacado el carnet de socorrista, he empezado a ser más activa en las redes, la cual cosa me ha ayudado a conocer a un montón de gente estupenda, a ganar sorteos, retos y asistir a eventos yoguis. Aunque paso por unos momentos de estrés, no olvido cómo he llegado hasta aquí y doy las gracias. Es primordial mantener la mente positiva.

He escrito este artículo para todas aquellas personas, especialmente madres yoguinis, que de vez en cuando se sienten desboradadas. Chicas, no estáis solas. Seguid nadando y que tengáis un feliz 2017 lleno de felicidad y horas de sueño.

Om Shanti.










martes, 22 de noviembre de 2016

Una mica de filosofia iòguica: La Bhagavad Gita

Feia dies que no escrivia perquè la veritat és que últimament m'està costant molt trobar una estona per fer-ho. Tot són nens, casa, feina, obligacions... Fa una bona temporada que tenia ganes de tornar a escriure alguna cosa més profunda, no tant basada en la pràctica física del ioga. Avui vull tornar a les arrels, i no, no parlo de Patanjali, el savi del ioga, el pare del ioga, el que va sentar les bases de la pràctica iòguica fa més de 1500 anys. Avui us vull parlar d'un text molt més antic: La Bhagavad Gita.

Sóc totalment conscient que la majoria de gent no es llegirà aquest article perquè és "avorrit", però com a yoguini, sento l'obligació moral de parlar d'aquest text , ja que és l'origen de tot el que es treballa en ioga.

La Bhagavad Gita és un dels texts fonamentals de l’hinduisme i documenta la conversa que tenen Krishna i Arjuna mentre aquest segon es prepara per a la batalla contra els Kauravas pel regne de Hastinapura. Durant aquesta conversa, Krishna li desvetlla els misteris del yoga a Arjuna.

La Gita va ser escrita en sànskrit en algun moment entre els anys 1000 i 700 AC i conté 700 versos. En ella es presenta una síntesi dels conceptes de Dharma, Bhakti, la filosofia Samkhya i el Moksha (alliberament) a través dels 4 camins del Ioga: Jnana, Bhakti, Karma i Raja Yoga.

Si us interessa la filosofia o us agradaria aprendre més coses sobre les ensenyances del ioga autèntic, us recomano que us feu amb un exemplar d'aquest llibre. No és pas tant feixuc com es podria pensar en un principi, ja que s'hi tracten temes filosòfics però en forma de poema èpic. I sí, és filosofia, no cal que et converteixis a l'hinduisme per a poder disfrutar-lo. Recorda que el Ioga NO és una religió.

A continuació us passo un resum de la Gita que vaig fer l'any passat per al mòdul de filosofia de la meva formació com a mestra de ioga. Vaig intentar sintetitzar la informació tant bé com vaig poder i per a cada capítol vaig triar els versos que em van semblar més representatius. L'ideal és poder-se llegir el llibre sencer de tant en tant, però quan no tinc gaire temps (que és pràcticament sempre) em rellegeixo aquest resum i m'ajuda a refrescar la memòria.


CAPÍTOL 1: El Yoga del descoratjament d’Arjuna.

En aquest capítol s’introdueix el context en que passa la història i els personatges principals. Bàsicament entenem que Arjuna ha de venjar-se del rei Dhritarashtra, que li passa la corona al seu fill, en comptes del germà d’Arjuna, que és qui hauria de ser rei. Arjuna es mostra desesperançat i perdut, ja que s’enfronta a una situació tant dura com haver de matar els membres de la seva pròpia família. Arjuna diu que si per guanyar la guerra ha de matar la seva família, prefereix no lluitar i perdre.

1.45. Estamos, ¡ay! cometiendo un  gran pecado al disponernos a matar a nuestros parientes por codiciar los placeres de un reino.
1.46. Más me valdría que los hijos de Dhritarashtra, con armas en las manos, me mataran en la batalla sin oponer resistencia y desarmado.

CAPÍTOL 2: Samkhya Yoga
Krishna, que parla com la veu del yoga,  li diu que ha de lluitar per a realitzar el seu Dharma, el seu deure com a guerrer. Krishna el convenç amb tota una sèrie d’arguments que sentaran les bases de la cultura índia i del yoga mateix: cadascú té el seu destí i la seva obligació i aquests s’han de complir. Per tal de fer el bé, de vegades hem de fer coses que no ens agraden. Hem d’acceptar el nostre Dharma i buscar el camí de la saviesa.
2.33. Pero si no luchas en esta guerra justa, habrás incurrido en el pecado al renunciar a tu deber y prestigio.
2.34. La gente hablará de tu deshonra; y, para el que ha recibido honores, la deshonra es peor que la muerte.
CAPÍTOL 3: Karma Yoga
Arjuna li pregunta a Krishna perquè l’empenya a lluitar i en teoria la saviesa o coneixement és més important que l’acció. Ell només vol aconseguir la saviesa. Krishna li respon que hi ha dos camins: un consisteix en la renuncia de tot allò material i una vida de contemplació allunyada de tot allò que t’importa o el karma yoga, l’acció. No es pot adquirir coneixement evitant l’acció, ja que la nostra pròpia naturalesa i les gunes ens empenyen a actuar, però fent l’acció una persona pot conèixer la divinitat a través del servei als altres i abandonant l’ego. Si vius per la teva pròpia satisfacció estàs avocat al fracàs, però si treballes amb desafecció i pel bé comú,  trobaràs allò que busques.
3.8. Cumple tus deberes obligatorios, porque la acción es major que la inacción. Sin actuar no podrías siquiera conservar el cuerpo.
3.9. El mundo està atado por las acciones que no se realizan por sacrificio. Así pues, hijo de Kunti, actúa solo por sacrificio, libre de apegos.
CAPÍTOL 4: Jñaña Yoga
Aquí se’ns revela que l’objectiu de tota acció o sacrifici (karma yoga) és l’alliberació i la saviesa espiritual. A través de les nostres accions trobarem la saviesa i, conseqüentment, l’alliberació.
4.31. Los que comen las sobres del sacrificio, que son como el néctar, van al Brahman eterno. Este mundo no es para el que no hace sacrificios; ¿cómo entonces va a aconseguir el otro, oh Arjuna?

CAPÍTOL 5: El Yoga de la renúncia a la acció
Arjuna li pregunta a Krishna què és millor, el camí de l’acció o la renúncia a l’acció. Krishna respon que el camí de l’acció és millor perquè aquells que renuncien a allò que és material obtenen el coneixement. La verdadera clau per a obtenir l’alliberació, però, és veure que acció i coneixement o saviesa són la mateixa cosa. La renúncia sense entendre l’acció sense afecció no serveix de res. Els que actuen sense ego viuen segons les normes divines i això els empeny sempre cap a la veritat i troben Déu en totes les seves accions.
5.12. El que está unificado (bien equilibrado o armonizado) y ha renunciado a los Frutos de la acción, llega a la paz eterna. El no unificado (el inestable o desequilibrado), impulsado por el deseo y apegado a los Frutos, está atado.

CAPÍTOL 6: El Yoga de la meditació
Krishna parla de la meditació com la clau per a seguir el camí de l’acció desinteressada i poder alliberar-te dels resultats de l’acció i dels desitjos de plaer a través d’allò material. A través de la meditació es pot viure en pau sense importar el que passa al teu voltant, fins i tot en les circumstàncies més adverses. Arjuna no entén com és possible aconseguir controlar la ment i Krishna li respon que  només s’aconsegueix a base de pràctica constant i desafecció.
6.18. Se dice “està unido” de aquél cuya mente, perfectamente controlada, descansa solo en el Yo, libre de todo anhelo por los objetos del deseo.
6.35. Sin duda, oh Arjuna de brazos poderosos, la mente es bulliciosa y difícil de controlar; pero se la puede contener mediante la práctica y el desapasionamiento.

CAPÍTOL 7: Jñaña i vijñaña yoga, el Yoga del coneixement i la realització
Krishna li diu a Arjuna que quan mediti el seu objectiu ha de ser sempre la divinitat. Si aquesta és la seva motivació, coneixerà i estarà sempre unit a Déu. Molts busquen el coneixement, però només aquells que mediten i actuen buscant la divinitat, el troben.
7.18. Todos ellos son son verdaderamente nobles; pero considero al sabio como mi propio Yo, porque tiene la mente firmemente establecida en Mí como su única meta suprema.
CAPÍTOL 8: El Yoga del Brahman imperible
Arjuna pregunta a Krishna com s’uneix l’ànima a Krishna en el moment de la mort. Krishna li explica que fins i tot en el moment de la mort ha de tenir la seva ment centrada en la divinitat. Així, s’unirà a ell i evitarà patir una reencarnació. Krishna continua parlant i li diu que el secret de la vida és el yoga, ja que ens allibera del mal i el dolor i , sobretot, del món material.
8.8. Aquél cuya mente no se mueve hacía ninguna otra cosa sino que es firme por la meditación habitual y constante (Bhyasa), va a la Persona Suprema, al Resplandeciente, oh Arjuna.

CAPÍTOL 9: El Yoga de la Ciència Reial i el Secret Reial
Molta gent fa rituals i sacrificis en nom de Déu, però això no és suficient, ja que aquests, tot i que s’alliberen del pecat i arriben al cel, encara estan encadenats al desig i l’afecció. Aquests, tornaran a la terra. Els verdaderament savis adoraran a Déu i meditaran pensant en ell constantment, sense cap altre pensament o motivació, i aquests, aconseguiran l’alliberació.
9.27. Cualquier cosa que hagas, cualquier cosa que comas, cualquier sacrificio que ofrezcas, cualquier mortificación que practiques, oh Arjuna, hazla como una ofrenda para Mí.
9.28. Así te liberarás de las cadenas de las acciones que producen resultados buenos y malos; con la mente firme en el yoga de la renuncia y liberado, vendrás a Mí.

CAPÍTOL 10: El Yoga de les Glòries Divines
Krishna explica que ell és l’essencia de tot i els seus atributs divins no tenen fi, tot i que n’enumera uns quants. No només té totes les formes i manifestacions, sinó que també ell és la font, l’origen i el creador de tot.
10.19. Muy bien. Ahora voy a describirte, oh Arjuna, mis glorias divinas más destacadas. Su exposición detallada no tendría fin.
CAPÍTOL 11: El Yoga de la visió de la forma còsmica
Arjuna demana a Krishna que li mostri la seva autèntica aparença immortal. Krishna el complau i apareix amb un nombre infinit de cares, joies, armes i miracles. Es mostra com l’origen de tot i el poder de mil sols. Arjuna, impressionat, es disculpa per haver-lo tractat de forma massa casual en la seva forma humana i el reconeix com el pare de l’univers que mereix un gran respecte. Krishna explica que només li ha deixat veure la seva autèntica aparença a ell per a que pugui entendre l’autèntic poder de la divinitat. Arjuna se sent agraït.
11.43. Tú eres el padre de este mundo móvil e inmóvil . Tú eres digno de ser adorado por este mundo. Tú eres el maestro más grande, (porque) no existe nadie igual a Ti. ¡Cómo va a haber entonces alguien superior a Ti en los tres mundos, oh Ser de poder sin igual!
CAPÍTOL 12: Bhakti Yoga, el Yoga de la devoció
Krishna diu que aquells que mediten i es centren en ell i posen tota la seva devoció i fe en ell són els que trobaran la pau primer. Explica també que hi ha diversos camí per al yoga: venerant-lo, trobant la pau el allò desconegut, el treball desinteressat i la desafecció. Per trobar l’amor a la divinitat t’has de posar en el camí del yoga.
12.13. El que no odia a ningún ser, es amistoso y compasivo con todos, carece de apego y soberbia, no pierde el equilibrio en el placer y el dolor, perdona,
12.14. siempre está satisfecho, es constante en la meditación, de convicciones firmes, autocontrolado, y con la mente y el intelecto dedicados a Mí: ése es mi devoto, a quien Yo quiero.

CAPÍTOL 13: El Yoga de la distinció entre el camp i el coneixedor del camp
Krishna anomena el cos “camp” i diu que està fet de cinc sentits i dels òrgans de l’acció, la ment i l’energia d’on tot emana. És en el cos on es troba l’origen del desig, l’odi, el plaer, la intel·ligència i la voluntat. Els que són realment lliures entenen aquest “camp” i troben la separació entre cos i ànima. Els que troben el yoga són devots del mestre espiritual, no del cos o les coses materials. Ser lliure del teu cos significa ser lliure del naixement, patiment, vellesa, malaltia i mort.
13.31. El Yo Supremo, sin comienzo y sin cualidades, es imperecedero. Aunque habita en el cuerpo, oh Arjuna, no actúa ni se contamina.

CAPÍTOL 14: El Yoga de la distinció entre les tres gunes
Aquí Krishna fa una descripció detallada de les tres gunes. Sattva és llum i puresa i ens porta cap a la felicitat i saviesa. Rajas és passió i acció, però ens porta cap a la ira, el desig i l’afecció. Finalment, Tamas, que neix de la ignorància, ens porta a la deixadesa, mandra i inactivitat. Depenent de quina guna domina, cada persona tindrà certes característiques: una persona sàttvica coneixerà la llum del coneixement, una rajàsica serà dominada per l’acció i buscarà la satisfacció en allò material i una tamàsica viurà en la foscor i serà dominada per la confusió i obsessió. Segons Krishna, però, els realment savis no es veuen afectats per les tres gunes i són capaços de troba la verdadera imparcialitat.
14.26. Y el que me sirve con devoción inquebrantable trasciende las cualidades y está preparado para convertirse en Brahman.

Capítol 15: El Yoga de l’esperit suprem (Purusha)
Segons Krishna, l’esperit suprem és com un immutable arbre pippala, amb les seves arrels lligant-nos a l’acció i les seves branques alimentades per les gunes. Els verdaders savis veuen molt més enllà de la forma d’aquest arbre (els objectes) i són capaços de veure la seva essència. Els savis veuen que hi ha molt més, apart del que veiem.
15.3. Aquí no se percibe su forma como tal, ni su fin, ni su origen, ni su base, ni su punto de apoyo. Tras cortar este firmemente arraigado árbol pippala con el fuerte hacha del desapego,
15.4. hay que buscar esa meta de la que nadie vuelve. Busco refugio en ese Purusha primordial del que brotó la antigua actividad o energia.

CAPÍTOL 16: El Yoga de la distinció entre el diví i el demoníac
En aquest capítol Krishna li diu a Arjuna que sigui pur i no defalleixi en la seva dedicació a la vida espiritual. Trobarà la llibertat autocontrolant-se, sent sincer, honest i actuant desinteressadament, entre d’altres coses. Krishna descriu com a demoníaques qualitats com la hipocresia, l’arrogància, la ira, la crueldat i la ignorància.
16.21. Este infierno destructor del yo tiene tres puertas: la lujuria, la ira y la codicia. Por eso hay que abandonarlas.
16.22. El hombre que se libera de estas tres puertas de la oscuridad, oh Arjuna, practica lo que es Bueno para él y así alcanza la meta suprema.

CAPÍTOL 17: El Yoga de la distinció entre les tres classes de fe
Arjuna pregunta a Krishna perquè la gent actua com actua. Krishna li respon que hi ha tres tipus de fe, segons la naturalesa de cadascú: Sattva, Rajas o Tamas. Es que són de naturalesa sàttvica veneren a Déu, els de naturalesa rajàsica veneren el poder i la riquesa i els de naturalesa tamàsica veneren els esperits i fantasmes. Krishna diu que es pot diferenciar entre uns i altres per els aliments que mengen, la feina que fan i les disciplines que practiquen: els sàtvvics mengen aliments bons i sans i es centren en els objectius; els rajàsics mengen aliments picants i especiats i es centren en els resultats; i els tamàsics prenen aliments massa fets, poc sans o inclús en mal estat i no es centren en res, simplement es deixen arrossegar. Òbviament, de tot això extraiem la conclusió que l’estat ideal és Sattvas, i cadascú, a través del yoga i la meditació, ha de saber trobar el camí cap a l’equilibri.
17.3. La fe de cada uno concuerda con su naturaleza, oh Arjuna. El hombre consiste en su fe. Como es la fe de un hombre, así es él.

CAPÍTOL 18: El Yoga de l’alliberació per la renúncia (Moksha)
En aquest últim capítol, Krishna explica la diferència entre Sannyasa (la renúncia a l’acció interessada) i Tyaga (la renúncia als fruits de l’acció). Tyaga ve quan compleixes amb les teves obligacions sense desitjar res per a tu. La verdadera renúncia és aquella que ve sense desig de recompensa. Per arribar a Tyaga una persona ha de dominar el seu cos i l’ego a través del servei desinteressat i la desafecció. Arjuna agraeix a Krishna tots els seus ensenyaments i li promet que a partir d’ara viurà en concordança.


18.11. En verdad, un ser encarnado no puede abandonar completamente las acciones; pero al que renuncia a las recompensas de las acciones se le llama verdaderamente un hombre de renuncia. 

Espero que us hagi agradat, si és que heu arribat fins aquí abaix XD

Om Shanti.